רבים שמגיעים לגיל מבוגר, עומדים מול השאלה "מה עכשיו"? שנים שהם גרו בבית משלהם, סיגלו לעצמם שגרה, התרגלו לדעת היכן מונח כל דבר ונהנו מעצמאות מלאה. עם זאת, יש גיל שבו החברים שליקטנו לאורך השנים אט אט נעלמים. זה חולה וזה נפטר, כך שפתאום חשים בדידות ובמקביל נזקקים להשגחה רפואית ואף לעזרה בביצוע מגוון פעולות ביתיות, כגון בישול וניקיונות. במצבים מעין אלו הרבה פעמים בני המשפחה מתערבים – מנסים להבין כיצד ניתן לסייע. בנקודה זו צפה השאלה האם עדיף להנגיש את הבית למצב החדש, או שמא מוטב לעבור לדיור מוגן.

עושים שיעורי בית

אין שאלה שעבור כל אחד נכונה תשובה אחרת, אך פה נעצור להציף את ההיבטים השונים ואת מגוון הדגשים שחשוב לקחת בחשבון. ראשית נתחיל מהאופציה שעבור רבים נחשבת יותר קיצונית – מעבר לדיור מוגן. מדוע מדובר באופציה קיצונית? ובכן גם מדובר באופציה יותר יקרה (לרוב נדרשים להשכיר את הבית הנוכחי) וגם מבוגרים רבים לא פתוחים לשינויים כגון מעבר. בהנחה ואכן בוחנים ברצינות את האופציה של מעבר לדיור מוגן, יש כמה דברים שחשוב לדעת לפני שעושים את זה, בעיקר ברמה המשפטית והכלכלית.

דגשים חשובים לפני מעבר לדיור מוגן

חושבים לעבור לדיור מוגן? חשוב ביותר לקחת בחשבון שניתן לבחור בין 3 מסלולי תשלום (ישנו מסלול פיקדון, ישנו מסלול שכירות חודשית וישנו מסלול דמי כניסה), כך שנדרשים להבין לעומק מהי המשמעות האישית של כל אופציה. כמו כן, חשוב לדעת שישנו חוק דיור מוגן שיצא לפועל ב2012. חוק זה מעניק הגנה על הזכויות של הדיירים. בין היתר החוק מעניק מעמד לוועד הדיירים, מגביל את ההיתכנות לייקר את דמי האחזקה (מעבר למדד מחירים לצרכן), מגן על הזכות להלין ולהעסיק ביחידת הדיור מטפל וכדומה. עוד ראוי לדעת שבתחילת 2020 נכנס לתוקף תיקון סעיף בתחום הבטוחות לכספי הפיקדונות שהדיירים נדרשים להפקיד, כך שהדיירים מחזיקים בהבטחה כספית שנוגעת לערך הבית שברשותם.

מה נדרש מבחינת הנגשת הבית?

אנשים מבוגרים אט אט מגלים יותר מוגבלויות פיזיות. מכאן שאם מקבלים החלטה להמשיך לגור בבית, יש לבחון לבצע את השיפוצים הבאים:

הנגשת הבית לקשישים: האם ההשקעה כדאית - או שעדיף דיור מוגן?

היבט כלכלי לצד היבט רגשי

לסיכום נציין שיש לבחון אלו פעולות שיפוץ נחוצות ולהתחיל לסכם עלויות. במקביל, רצוי לבחון היתכנות כלכלית של מעבר לדיור מוגן. רק כאשר תיבחנו היטב את שני הכיוונים התשובה תתחיל להתבהר, אם כי רק מבחינה כלכלית. יש להבין שלצד הממד הכלכלי, גם ישנו ההיבט הרגשי. חשוב להבין האם יותר קשה תחושת הבידוד, או המעבר עצמו. בכול אופן אין למהר לקבל החלטה.